CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, 14 August 2011

meh nak kongsi fadilat berpuasa...korang nk dgar x?

______________

110 - FADHILAT BERPUASA DI BULAN RAMADHAN

FADHILAT BERPUASA DI BULAN RAMADHAN
1. Pengampunan Dosa

Dari Abi Hurairah radhiallahu 'anhu dari Nabi Shalallahu 'alaihi wasalam bersabda (yang erti nya): “Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh iman dan ihtisab maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (Hadis Riwayat al-Bukhari (4/99), Muslim (759))

Maksud “Penuh iman dan Ihtisab” di sini adalah membenarkan wajibnya puasa, mengharapkan pahalanya, hatinya senang dalam mengamalkan, tidak membencinya, dan tidak merasa berat dalam mengamalkannya.

Dari Abi Hurairah radhiallahu 'anhu juga Rasulullah Shalallahu 'alaihi wasalam pernah bersabda (yang ertinya):

“Solat yang lima waktu, Juma'at ke Juma'at, Ramadhan ke Ramadhan adalah penghapus dosa yang terjadi di antara senggang waktu tersebut jika menjauhi dosa besar”. (Hadis Riwayat Muslim (233))

Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu juga, bahawa Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa salam pernah naik mimbar kemudian berkata: “Amin, Amin, Amin”, ditanyakan kepadanya:”Ya Rasulullah Shalallahu 'alaihi wasalam: Engkau naik mimbar kemudian mengucapkan: Amin, Amin, Amin? Beliau bersabda:

“Sesungguhnya Jibril ‘alaihissalam datang kepadaku, dia berkata: “Barangsiapa yang mendapati bulan Ramadhan tetapi tidak diampuni dosanya maka akan masuk neraka dan akan Allah jauhkan dia, katakan: “Amin”, maka akupun mengucapkan : Amin……”.” (Hadis Riwayat Ibnu Khuzaimah (3/192), Ahmad (2/246 dan 254) dan al-Baihaqi (4/204) dari jalan Abu Hurairah. Hadis ini sahih, asalnya terdapat dalam “Sahih Muslim” (4/1978))

2. Dikabulkannya do'a dan pembebasan dari api neraka

Rasulullah Shalallahu 'alaihi wasalam bersabda (yang ertinya): “Allah memiliki hamba-hamba yang dibebaskan dari neraka setiap siang dan malam bulan Ramadhan, dan semua orang muslim yang berdo'a akan dikabulkan do'anya.” (Hadis Riwayat al-Bazzar (3142), Ahmad (2/254) dari jalan A'mas, dari Abu Shalih dari Jabir, diriwayatkan oleh Ibnu Majah (1643) darinya dengan ringkas dari jalan lain, hadits sahih. Do'a yang dikabulkan itu adalah ketika berbuka - lihat “Misbahuh Azzujajah” (no. 604) karya al-Bushiri)

3. Orang yang berpuasa termasuk shidiqin dan syuhada

Dari Amr bin Murrah al-Juhani Radhiallahu 'anhu berkata: Datang seorang lelaki kepada Nabi Shalallahu 'alaihi wasalam kemudian berkata: “Ya Rasulullah! Apa pendapatmu jika aku bersaksi bahawa tidak ada sesembahan yang hak untuk diibadahi kecuali Allah, engkau adalah Rasulullah Shalallahualaihi wasalam, aku solat lima waktu, aku tunaikan zakat, aku melaksanakan puasa Ramadhan dan solat tarawih di malam harinya, termasuk orang yang manakah aku? Beliau menjawab: “Termasuk dari shidiqin dan syuhada”. (Hadis Riwayat Ibnu Hibban (no. 11 di dalam Zawaidnya) sanadnya sahih)



harap korang enjoy!

Monday, 9 May 2011

3 minggu???lamenyer...

Hah,,,msti ad yg trtnye tnye ap yg 3 mggu tu kn???
3 mggu...hmmmm,,lme tu...bgi ak,3 mggu tu dh trllu lme..
x sanggup ak nk mghdpi nye..
tpi x bleh laa,,klau ak x hdpi 3 mggu ni x de mkne la ngn sume usaha ak slme ni...
hahaha,,biar btol ak ni...
mggu nih ak exm,mggu dpn exm plk,mggu dpn skli lgi exm plk...
OMG>>x lme ke tu??hihihi
mklum laa,,bru msuk form4 kn..
igtkn exm cm form3..(mengarut la ak nih)
exm form3 kjp je,,x smpai pon 3 mggu..
ehh,ble naek form4 nih,,jdi laen plk dh..
ble tgk jdual exm..trkjut gilerr sbb bnyk sgt subjek..
paper satu,,dua tiga..
TIGA??knpe la ad jgk paper tiga...mse form3 x de pon paper tiga...hahaha
apsl ngn ak nih??msih igt form3 lgi ke??
jgn,jgn,jgn cm nih....
ak msti trme ngn keadaan ak skrg..x de dh exm smggu oke??
sedarlah ckit,,ak nih dh form4..
thn dpn da nk exm SPM so bnykkn study yerp..(cehh,,bgi smngt tuk dri sndri)
alamak,,esk exm laa...STUDY,STUDY,STUDY


haaa,,ak ptut jdi mcm baby kt ats nih...
tgkk,,tekun dye bce buku...
aku buat ap??
x study pon...ak ptut cntohi baby nih..hehehehe
k,,bye..


TO ALL MY FRIENDS...
GOOD LUCK>>>

Sunday, 8 May 2011

Selamat Hari Ibu

HAPPY MOTHER'S DAY>>>
SELAMAT HARI IBU>>>
HAENGBOGHAN OMMA>>>
SHIAWASE NOHAHA>>

wahhh,,bnyk nye bhse...btol ke x tu??hahaha
x kesah laa,,,phm phm sndri la yerp...
ari ni HARI IBU so ak nk ucpkn SELAMAT HARI IBU uat my mom..
Trme kasih coz sntiase mmbri sokongan n dorongan kpd ank mk ni..
I love you mom>>mmmuahhh...hehehe
SELAMAT HARI IBU juga kpd sume ibu ibu in this world...hihihihi =)


                                                                     ...( ^ , ^ )...
                                                                   <THE END>

Friday, 22 April 2011

Dh ad perubahan...

hehehe..tgk!!!blog ak dh ad perubahan..cantekk kn??bgi ak la..hahaha
tpi klau dpikir blik,,x la secantekk blog owg laen..btol x??
x kesah la cantekk ke,hdoh ke,,yg pnting ad isinyer..kan2>>
blog ak ni xkn jdi cm ni klau x de bntuan drpd seseorang...
ak brtrme ksih sgt2 ngn budak yg dh bnyk bntu ak tuh...
nk tau x spe bdk tuh??



                                                            
                                                                    
                                                  
haa,,ni la budak yg ak ktekn tu....
cantekk x??
FARAH HAMIZAH!!!!
tenkiu eyzza....(^,^)